tr2 keyboard_arrow_down
keyboard_arrow_left Tüm Haberleri Görün

Son Haberler

04 Nov, 2021 /
Tepe Emlak
Tepe Emlak Yatırım 25 Yaşında
25 yıldır gerçekleştirdiği projelerle birçok ilke imza atan, deneyimli kadrosuyla ...
24 Sep, 2021 /
Aret Vartanyan - Yazar
Ne Zaman Uyanırız?
Uyanış başladı bile… Hiç uyumadı ki… Öz, varoluşu izledi, bekledi ve ’yeni...
30 Jul, 2021 /
Şule Güner, Para Dergisi Yazarı
Algoritmalar varlık yönetiminin yeni efendisi mi?
Algoritmalar varlık yönetiminin yeni efendisi mi?Biliyorsunuz, yapay zekanın rakamlar...
30 Jun, 2021 /
Şule Güner, Para Dergisi Yazarı
E-Ticaretin En Yakın Yol Arkadaşı: Yapay Zeka
E-ticaretteki dünya devleri yapay zeka piyasasını yönlendirmeye çalışırken, bire...
30 Jun, 2021 /
Nüzhet Algüneş, OMD Türkiye CEO
10 Yıllık Yolu 1 Yılda Gelmek, Çip Krizi ve Etkileri
Yarı iletkenler veya halk arasındaki tabiriyle çipler, en son iPhone’dan aracımız...
Aret Vartanyan
/ 11 Nov, 2021
keyboard_arrow_left Tüm Haberleri Görün

Aşk’tan ‘Kariyer’e, ‘Perakende’den ‘Gayrimenkul’e… Metaverse

Aşk’tan ‘Kariyer’e, ‘Perakende’den ‘Gayrimenkul’e… Metaverse

Facebook’un sahibi Zuckenberg’in şirket isimlerini Meta olarak kullanmaya başlayacaklarını açıklamasının ardından  Metaverse kavramı gündemde geniş yer tuttu ve tutmaya devam edecek. Ancak metaverse dünyası aslında  yeni bir kavram değil. Şahsen benim içinde olduğum yayıncılık, eğitim, danışmanlık başlıklarında yaklaşık 5 senedir bu dünyaya hazırlandığımızı ifade etmek isterim. Birkaç yıl önce bugün gündemimizde olan, aşağıda birkaç örneğini de paylaşacağım uygulamaları dile getirdiğimde neredeyse alay konusu olduğumu bile söyleyebilirim.



Metaverse, çevrim içi oyunlar, sosyal medya ve sanal gerçeklik gibi dijital ortamlardaki sanal bir alanı tanımlamak için kullanılan bir terim olarak karşımıza çıkıyor.  Metaverse, ötesi anlamına gelen "meta" , “universe” evren, bir anlamıyla evren ötesi, Transhümanist bir ifadeyle insan ve ötesi…  Metaverse kavramı  Neal Stephenson’ın  insanların oyun benzeri bir dijital dünya içinde etkileşim kurmak için sanal gerçeklik kulaklıkları taktığı 1992 tarihli "Snow Crash" romanında anlatılıyor. Matrix’in babası olarak tanımladığım 13. Kat filminde yine Metaverse’in izlerini bulabilirsiniz.  Matrix filminde ise Neo ile Morpheus’un ziyaret ettiği evrenler tam olarak Memetaverse anlamını taşıyor.  Dijital antik dönemde türetilen metaverse terimi, Ernest Cline'ın sonradan Steven Spielberg tarafından filme de çekilen ve ısrarla izlemenizi önereceğim  ''Ready Player One'' adlı romanında “Vaha” olarak yeniden ortaya çıkınca dijital geleceği tanımlayan bir terim haline geldi.



Biraz daha günlük yaşama inersek tüketicilerin farklı sanal deneyimler arasında geçiş yapabildiği kalıcı bir sanal dünyanın yaratılmasına metaverse deniliyor. Bu mekân, gerçek dünyadaki ekonomilerde gördüğümüze benzer finansal mekanizmaların ve iş olanaklarının bulunduğu sanal bir ekonomiden güç alacak. Zamanı geldiğinde sanal avatarınızla örneğin bir Diesel mağazasına gidip bu avatara bir giysi satın alabildiğiniz, sonra bir Gucci mağazasına gidip beğendiğiniz ayakkabının fiziksel dünyadaki adresinize teslim edilmesini sağlayabildiğiniz, ardından bir Itunes veya Amazon Prime sanal konserine gidebildiğiniz, sonra bu konseri dinlerken arkadaşlarınızla gerçek dünyada yürüyüş yaptığınız ama yine ve her zaman metaverse’e bağlı kaldığınız bir alan.

Bu çerçevede perakende dünyasının yakın gelecekte adaptasyon sağlamak zorunda kalacağı yeniliklere bakacak olursak ilk önce karşımıza sanal dünyanın sana ürünleri çıkıyor. NFT ile birlikte bugün kripto para dünyasında gördüğümüz metaverse alanlarında araziden giysiye, sanat eserlerinden otomobile fiziksel dünyanın bir kopyasının yaşanmaya başladığını ve ekonomik ölçeğinin dikkat çekecek boyutlarda olduğunu görebiliyoruz.

Moda, mobilya, inşaat ve daha birçok sektörün markaları bu yeni evrende artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanacak. Kıyafetler ve mobilyalar artırılmış gerçeklikle evlere uygulanacak. Bunun yanında bu sanal dünyada da kişiler ve evler için sanal ürünler satılacak. Şimdiden bazı markalar bu sanal ürünlere satmaya başladı bile.
Geleceği gören markalar sanal mülk satın alacak ve marka varlıklarını ve deneyimlerini geliştirmek için kullanacak. Zamanını iki farklı dünya arasında bölen tüketicilere hem dijital hem de fiziksel ürünler satacaklar. 2000’li yılların başında yine Metaverse dünyasının ilk izlerini taşıyan Second Life oyununda Vestel açtığı sanal mağaza ile gündemde geniş yer tuttuğunu anımsatmak isterim.  

Yeni dünyada müşteriler internette gezindikleri gibi sorunsuz şekilde mağaza vitrinlerini ziyaret etmeyi ve metaverse’te ürün aramayı talep ediyorlar. Her perakendeci, sanal olarak satın alınan ürünlerin hızlı şekilde gerçek dünyada yerine getirilmesini destekleyen güçlü bir çoklu kanal yapısına ihtiyaç duyulduğu su götürmez bir gerçek.
Fiziksel ürünlerin ve fiziksel mağazaların, ambalaj ve tabelalara gömülü QR kodları ve artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) deneyimleri ile sunulana benzer şekilde metaverse ile bağlantıları olacak. Müşteriler, fiziksel dünyada saklı metaverse ödüllerini bulup toplayarak ödül ürünler kazanabilecekler.

Bugün statik olarak mağazalardan otomobil satın alınırken metaverse’te bir galeriden seçilen otomobil şehrin sanal caddelerinde kullanıldıktan sonra satın alınabilecek. Aracın tüm özellikleri sanal dünyada gerçek gibi incelenebilecek, duyu sensörleri ile gerçek deneyimin uyandırdığı tüm unsurlar hissedilebilecek.

Bu “yarı sanal” dünyaya girdiğinizde örneğin sokakta gerçekten yürüyor olacaksınız ama yerde gördüğünüz bir eşyayı elinize alıp baktığınızda, onun üstüne dijital olarak yerleştirilmiş bir içerik oynayacak.

Bazılarımıza halen kurgu gibi gelse de sayıları günden güne artan milyonlarca insan, akla gelen gelmeyen tüm istekleri için gerçek hayattan bu sanal ülkelere göç ediyor. Avatarlar üzerinden gerçekleşen ilişkiler, evlilikler, işbirlikleri şu an bazılarımıza uzak gibi gelse bile ilk uygulamalarını görmeye başladık. Tesla Suit eldivenlerin yanı sıra giyilebilir teknolojilerle artık uzaktan dokunabiliyor, hissedebiliyoruz. İnsanlara bu ikinci hayatın altyapısını  oyun-yazılım, internet, artırılmış gerçeklik donanımları ve kripto para-blockchain teknolojisi üreten firmalar sağlıyorlar. Kripto dünyasında Mana, Blok, Vemp, Sand, Ntvrk gibi birçok şirket somut uygulamaları hayatımıza sokuyor. Yaratılan dünyalarda yaratılmış araziler, binalar satışa sunulurken fiziksel dünyadaki arsalar, binalar da metaverse dünyasına taşınıyor. Belki bugün fiziksel dünyadaki bri oeteli satın alamayabilirsiniz ancak NFT’sinin hissedarı rahatlıkla olabilirsiniz. Son dönemde pazarda adını duymaya başladığımız MetaHero Coin, büyük ölçekli tarayıcılarla insandan binalara fiziksel dünyada gördüğünü her şeyin metaverse dünyasına aktarımını sağlıyor.

Temel ihtiyaçların gerçek dünyadan sağlandığı ama sosyal, kültürel ve diğer tüm ihtiyaçların sanal dünyadan karşılanmaya başladığı “metaverse”ün hızlı yükselişinde  insanların giderek zorlaşan gerçek hayat yüzünden bu yeni geleceği ve gerçekliği kucaklamak için oldukça istekli oluşlarının etkisi büyük. Bir sonraki aşamada ise sıra devletlere, uluslararası birliklere gelecek. Hala kripto ekonomiyi anlamakta zorlanan siyasilerin işi çok zor ve hızlı bir şekilde gençlerin yönetimde yükselişine tanıklık edeceğiz. Hızla merkeziyetsizleşen dünyada metaverse seçimleri, mitingleri, uygulamaları, bürokrasiyi deneyimleyeceğiz.

Bu noktada Web3 kavramını, web1 ve Web 2 ile birlikte ele almamız gerekliliğini ve detaylarını bir sonraki yazımıza bırakıyor, yaşanan değişimi  anlamayan bireysel veya kurumsal yapıların yakın gelecekte var oluşlarını sürdürebileceğine inanmayanlardan biri olarak sizlere bu yeni dünyayı anlamaya çalışarak keşfedeceğiniz günler diliyorum.


 
İşlem Devam Ediyor, Lütfen Bekleyiniz
Loading...